2015. február 17., kedd

Micsoda múlt: vasút!


Talán nem túlzás azt mondani, hogy a monarchiában a gazdagság fokmérője volt a fejlett vasúti hálózat. Aztán Trianonnal szó szerint levágták ennek a gondosan kiépített, centralizált rendszernek a végtagjait, orvosi szókincsnél maradva, megszakították a folyamatos vérellátát. A hanyatlás megindult. És azóta is tart. Legalábbis a mai Szerbiában.

Már csak nosztalgiával nézegethetjük a régi fotókat, mint a felvételen látható csodálatos verseci épületet. Ugyancsak nosztalgia fűthette a www.vasutallomasok.hu honlap készítőit, meg minket is, amikor rábukkantunk a régi pályaudvarok, rendezőállomások, vasútállomások összegyűjtött fényképeire. Az egykori ország körvonalai rajzolódnak ki általa.


Ahhoz, hogy a hanyatlás nagy léptekkel követekezett be – pl. a Szerb-Horvát-Szlovén királyságban –, minden bizonnyal az is hozzájárult, hogy az egykori új ország domináns részében nem volt jellemző, meghatározó hagyománya a vasúti szállításnak, vagy utazásnak. Ennél fogva nem is értékelték megfelelően. A következő évek, korok, divatok, meghozták az új szállítási módozatokat, lehetőségeket, ennél fogva nem is kell csodálkozni, hogy most a régi állomások jó része elhagyatottan, gazdátlanul áll. Vajdaságban talán az Újvidék-Szabadka vonal élte túl a múlt századot. Hogyan? No, erről inkább nem beszélnék! Annál is inkább, mert kínai támogatással minden bizonnyal hamarosan megújul, legalábbis a magyar és a szerb kormányfő erről állapodott meg.

Ha nem is a mai Vajdaság területén, de szerencsére van néhány vasútállomás, amit ma is laknak, szépen felújították, őrizve az egykori vasút hangulatát és építészeti értékét. Magyarország vasúthálózata még ma is Európában az egyik legsűrűbb.

Nem igazán érthető, hogy miért nem élnek sok helyen a vasút adta lehetőséggel, mert ma is kiváló alternatíva a településeken keresztülrobogó kamionokkal szemben. Különösen ha még megvan az egykor kiépített vasúti infrastruktúra. Mert az újraélesztés valóban nehézkes és drága dolog.



 
Nagykikinda
 
 
Nagybecskerek
 
 
Szabadka
 
 
Temerin
 
 
Zombor
 
 
 
Ez is az egykori zombori vasútállomás
 
 
Bács

 

És végezetül, de nem utolsó sorban: Várkonyi Tibor 2010-es felvétele az adai vasútállamosról

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése