A síksági falvak éke a templom. Sokkal inkább, mint a
hegyvidékieké. Vajdaságban nagyon sok templom kétszáz év körüli – noha vannak
ennél „korosabb”, és „újkeletűbb” épületek is –, mind megérdemli a
figyelmünket. Valamennyi műemlékkel is felér, épp ezért meg kellene becsülnünk
ezt a sajátos építési örökségünket, óvni kellene jobban, sokkal jobban, mint
tesszük. Talán épp ez a megbecsülés lappang bennünk is, hisz ezen a blogon is több ízben bukkantak fel templomok, akár a most említésre kerülők is.
Ezúttal néhány tragikus végű vallási objektum emlékét
idézzük fel (a teljesség igénye nélkül), noha a sort bizonyosan folytatni kell. Hogy mi okból? Hogy miért épp most? Mert inteni szeretnénk a rövid emlékezetűeket, hogy kik követtek el hasonló tetteket. Azért most, mert nem máshonnan, mint a katolikus papság soraiból került elő valaki, aki templomrombolást kezdeményez.
Képünkön a II. világháború végéig álló, majd lerombolt csúrogi templom.
Egy felületes terepszemle után is úgy tűnik, a II.
világháborút követő években elsősorban az elűzött német lakosság épített
emlékeit perzselte fel túlsúlyban az új hatalom. A
tipikus sváb házaikat túlnyomórészt meghagyták, nyilván mert azokban lakni lehetett, a
templomok azonban nem kellettek, sok helyen esztelen rombolás áldozataivá
váltak. Ahol megmaradtak, hívők híján az idő vasfoga végez velük lassan, de
biztosan.
A tiszaistvánfalvi/járeki helyi közösség épülete, mellyel szemben állt a templom |
Temerini lévén számomra legközelebbi példa a szomszédos Tiszaistvánfalva
(nagymamám így nevezte), vagyis a hírhedt Járek. Az odavalósi németek többsége már ’44 októberében szekerekre
rakta legfontosabb ingóságát, s nehéz, kalandos utakon visszaindult ősei
hazájába, maga mögött hagyva takaros szülőfaluját az ágostai evangélikus
templommal, előtte a nagy hitújító, Luther Márton szobrával. A templom hűlt helyén ma egy önkiszolgáló
áll, a szobor még könnyebben eltűnt, de a németek temetőjéből sem maradt semmi,
de még csak fotó sem. Amire rábukkantunk, nem alkalmas közlésre.
A háború
befejezése után a „bűnös falunak” kikiáltott Csúrogon is földig
rombolták a templomot. A magyar lakosság addig zömmel a Szent Lajosról
elnevezett római-katolikus templomban imádkozott.
A Verbász közeli Újsóvén
(Ravno selo) egykor két gyönyürű templom hirdette a német közösség jelenlétét. Feljegyzések
tanúsítják, hogy igen korán, már az 1700-s években magyar és német nyelvű
oktatás folyt a faluban. A falu intenzíven fejlődött egészen a két világháború
között évekig, sok üzlet, műhely, orvosi rendelő, még szülészet is működött. A
második világháborút követően a református és evangélikus templomot is
lerombolták, helyük közelében ma egészségház áll. A lakosság pedig
kicserélődött.
Cservenkán is két templom vált az esztelen rombolás áldozatává akár Újvsóvén |
Újsóvétól
kissé északnyugatra Cservenkán (Crvenka) is evangélikus és református
vallású volt a német lakosság. Mindkét felekezetnek gyönyörű temploma állt a
központban egymással átellenben. A háború végén a német lakosságot
meghurcolták, a két templomot lerombolták. A helybeli magyarok római-katolikus
vallásúak, neogótikus stílusban épült templomuk ma is áll a falu keleti részén.
Bánát
középkeleti részében Bégaszentgyörgy és Szerbcsernye között Csőszteleken (Čestereg) a meglehetősen impozáns római-katolikus templomot tették a földdel
egyenlővé 1944-1946 között. A templom 1882-ben épült, plébánosát, Schäfer
Vilmost lágerbe hurcolták és kivégezték.
A ma szerb
telepesfalunak tartott Lázárföld (Lazarevo), Nagybecskerektől alig 10
kilométerre az utóbbi években elsősorban arról híres, hogy itt tartóztatták le Ratko Mladić
hágai körözöttet.
Római-katolikus templomát 1807-1809 között építették, és 1809. november 12-én
szentelték föl Szent Ágoston tiszteletére. A II. világégés után plébánosát,
Heim Mihályt elhurcolták, de 1949-ben kiszabadult. A falu lakosságát 1945
márciusában elhurcolták, helyükre a következő évben boszniai szerb telepesek
érkeztek. Római-katolikus templomát 1948-ban kezdték széthordani, és csak az
1980-as évek elején bontották el végleg, miközben istállónak is használták.
Anyakönyveit is megsemmisítették. A hívők nélkül maradt evangélikus templomát
az ortodox egyház vette át.
A katolikus templomot 1948-ban kezdték széthordani, és csak az 1980-as évek elején bontották el végleg Lázárföldön |
A lázárföldi evangélikus templomot néhány éve az ortodox egyház vette át, és működteti |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése